Posts

Showing posts from July, 2013

Syurga Adn dan neraka berbicara # Part 1

Allah cipta Jannatu Al-Adn..yakni orang slalu sebut syurga 'Adn.

Syurga, tempat yang tak akan pernah terbayang oleh akal manusia, disediakan music yang tak pernah didengar oleh manusia,apatah
lagi bermacam lagi nikmat lain yang Allah sediakan untuk hambaNya.

Bila Allah perintah syurga Adn untuk cakap.
Maka syurga Adn pun taat dgn perintah Allah.Nak tau apa yg syurga cakap?

"Qod aflahal mukminuun"

" Qod aflahal mukminuun"

" Qod aflahal mukminuun "

"Amat beruntung hamba yang taat dan percaya Allah dan yang beriman denganNya"

MasyaAllah .Subhanallah :)


Dan syurga sambung

"Aku haramkan bagi mereka yang bakhil dan riak kepada Allah"

Bakhil nak beribadah pada Allah.


" Ahh harini i busy la.tak sempat nak terawih"

" I penat la..malas nak solat di masjid"

Boleh Allah terima alasan sibuk kita.Penat kita? Sedangkan kita minta balasannya syurga.

Bakhil melakukan kebaikan pada manusia lain.Berkira bila bersedekah.

Bakhil na…

Bangun-bangun dan gelap

Image
Dan barang siapa berpaling dari peringatan-Ku, maka sungguh,
dia akan menjalani kehidupan yang sempit,
dan Kami akan mengumpulkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta.






Dia berkata, "Ya Tuhanku, mengapa Engkau kumpulkan aku dalam keadaan buta, padahal dahulu aku dapat melihat?


Dia (Allah) berfirman,

"Demikianlah, dahulu telah datang kepadamu ayat-ayat Kami, dan kamu mengabaikannya, jadi begitu  (pula) pada hari ini kamu DIABAIKAN"


[Surah Taha 20: ayat 124-126]


Sekali imbas, kita rasa ayat-ayat ni semua straightforward nak ditujukan pada orang kafir/tak beriman.
Tapi kita lupa word "...mu" tu tak specific pun untuk kaum sekian sekian golongan sekian sekian.

Sebab memang untuk makhluk Allah yang sebaik-baik ciptaan, manusia.


Kita yakin kita tak akan termasuk dalam golongan yang Allah sebut kat atas?

Kita pasti dan yakin setiap ayat-ayat Allah tu kita tak abaikan, kita tak ambil mudah, kita dah laksanakan?


Refleksi.


Moga kita sentiasa dalam rahmat Allah dan termasuk dalam…