IM Azhar- mengumpat

entry sambungan to 3rd ramadan, 4th night taraweeh Jual beli akhirat tidak guna ringgit malaysia tapi dosa pahala
2nd ramadan, 3rd night taraweeh Bukan kisah Laila majnun cerekarama



May peace be upon you.


credit


"dengaq nama.macam pernah tau aja.tengok-tengok balik betul dahtu"




Jelasnya apabila mendapat jemputan untuk menyampaikan tazkirah malam itu.Beliau pernah menjadi imam terawih di surau yang sama beberapa tahun dulu semasa usianya belasan tahun.Waktu itu beliau belum famous lagi.hehe.Sekarang beliau sedang mengambil master di UKM.


Dulu,saya tak ambil tahu pun siapa yang jadi imam terawih.Bacaan sedap.Subhanallah.Pernah ada sekali bacaan imam di surau panjangnya sama seperti imam-imam terawih di Mesir sehinggakan saat hampir untuk  rukuk baru saya mengangkat takbir.(zaman sekolah rendah.hihi)..Beliau imam barangkali..


Disebabkan saya yang bajet-ingat-semua benda, maka bajet itu berakhir dengan bajet.Thus, im not wrote it down.Maka, saya cerita apa yang saya ingat je lah.


***

Macam mana nak identify perkataan yang kita cakap tu dikira mengumpat atau tak?

Bila kita cakap, tuan yang dengar tu rasa sakit hati.


"Melah, memang betul la kau cakap haritu si Timah tu juling.
Aku baru terserempak dengan dia haritu"-Mak Jemah.

Ustaz, kami tak mengumpat.Kami cakap benda betul ustaz.

Memang betul Mak Timah kurang sempurna fizikal matanya,tapi kalau dia dengar.

Dia terasa hati tak?Dia sakit hati tak agak-agak?


Pasti terasa hati kecilnya.


Tapi ustaz, semua kawan-kawan panggil dia Man Tempang.Dia pun tak kisah orang panggil dia macamtu.

Gelaran tu memang dia tak kisah.Tapi bila hari-hari dipanggil macamtu...


Pasti satu hari terasa juga hati kecilnya.


Bila cakap benda betul,tapi buatkan orang sakit hati.Mengumpat.Bila cakap benda tak betul, fitnah.



Terheadshot sebentar.
Mohon maaf, nur nazihah mohd amin memang suka cakap direct kadang-kadang(eh? macam selalu je).
Rasanya ramai yang pernah terasa hati.Rasa je la.Haha.


Jom pelihara hati!


p/s: mana-mana imam yang bacaan sedap..melting~di samping solat lebih khusyuk.serius :D
oh.pakcik teksi kalau hantar saya depan rumah,sure tanya.dik ni masjid ke?..Surau pakcik .Surau..--"

Comments

Popular posts from this blog

Drama OSCE dan Long case

Kamsa

Hati